Het starten van het goede gesprek is bij veel organisaties een belangrijk onderdeel als het gaat om het volgen van de HR-cyclus. Het voeren van gesprek helpt het management en de medewerker immer de prestaties, de ontwikkeling en de betrokkenheid van de medewerker naar het bedrijf toe te vergroten. Maar het voeren van zo’n gesprek blijft immers wel een uitdaging bij veel managers. Maar wat is nou een goed gesprek? Het goede gesprek is een manier die de laatste tijd veel vervangen wordt onder de traditionele HR-cyclus. De oude HR-cyclus bestaat namelijk uit een plangesprek, een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek. En het goede gesprek moet een vervanging zijn van deze drie gesprekken, maar wel een gesprek die je meermaals per jaar gaat voeren.  

De kenmerken van het goede gesprek 

De kenmerken van een goed gesprek ligt ten eerste bij de frequentie van de gesprekken. De frequentie ligt namelijk veel hoger. Het goede gesprek wordt namelijk meerdere keren per jaar gehouden, maar organisaties proberen vaak daar ook een patroon in te vinden en vallen vaak op vier gesprekken per jaar, waarvan 1 per kwartaal. Ten tweede moet het goede gesprek, een combinatie van het oude manier. De drie traditionele gesprekken worden namelijk gecombineerd tot 1 gesprek. Zo word je dus minimaal vier keer per jaar beoordeeld en ze willen bij het goede gesprek wel vooral richten op de positieve dingen. Hoe kan je dingen nog meer verbeteren, waardoor je je werk nog beter kan doen, want iedereen gaat toch harder werken van complimentjes en van feedback die ze positief kunnen veranderen. Zo kijkt het goede gesprek dus niet terug naar de periode die vooraf ging, maar blik je tijdens zo’n gesprek ook vooruit.  

De voordelen van het goede gesprek 

Voordat nieuwe organisaties het goede gesprek invoerde om de oude traditionele manier in de prullenbak te gooien, is er ook vooraf een onderzoek geweest. Zo kwam er uit het onderzoek eigenlijk alleen maar positieve voordelen naar voren. Zo kwam er een toename van de betrokkenheid onder de medewerkers van tot wel een 280%, dat is echt enorm. En dit had ook profijt op een toename in de productiviteit, een reductie in het verloop van medewerkers, maar zo zag je ook een afname van het aantal burn outs onder het personeel. Eigenlijk is zo’n goed gesprek een manier om de traditionele HR-cyclus te vernieuwen. Met daarbij als belangrijkste doel het creëren van tot wel vier goede gesprekken per jaar tussen de manager en de medewerker.  

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.